Jak můžeme pomoci svým dětem
14. 4. 2015
Nástup do školy je pro dítě velmi důležitou a mimořádnou událostí. Každé dítě má pro zvládnutí školní docházky různé předpoklady. Také podmínky, které mu poskytuje rodina, se liší. Proto rodičům nabízíme informace a doporučení, jak mohou do doby nástupu do základní školy pomoci svému dítěti v jeho dalším rozvoji a vést dítě především v oblastech, ve kterých byla zjištěna nižší úroveň školní připravenosti :
Věnujte dítěti soustředěnou pozornost - při rozhovoru s ním se nezabývejte jinou činností, dejte mu najevo zájem, trpělivě je vyslechněte, projevujte vstřícnost a přívětivé chování.
Vyprávějte dítěti a čtěte mu - televize, video či audiokazeta nenahradí lidské slovo a osobní kontakt.
Pověřujte dítě drobnými úkoly a domácími pracemi - pěstujte tak jeho samostatnost a zodpovědnost, rozvíjíte i motoriku.
Rozvíjejte poznání z oblasti života zvířat i rostlin - vedle obecné informovanosti rozšiřujete i jeho slovní zásobu.
Vybírejte vhodné hry a činnosti, sami se do nich zapojte - stavebnice, skládanky, dějové obrázky i práce s drobným výtvarným materiálem, rozvíjejí poznání a tvořivost. Vaše účast posiluje citovou zralost dítěte.
Upevňuje prostorovou orientaci a pojmy nahoře, dole, vlevo, vpravo, vpřed, za - výrazně to ovlivňuje základy psaní, čtení a počítání.
Dbejte na vhodné pohybové aktivity a zdravé stravování - příroda je velká tělocvična, prospěje i vám.
Trénujte změny denního režimu související se školní docházkou - ranní vstávání, odbourávání odpoledního spaní, čas pravidelného ukládání k večernímu spánku zmírní každodenní stres pro děti, zákonné zástupce i pedagogy, připravujte děti na to, co ho čeká nového v době školní docházky.
Vytvářejte sociální situace, kdy se dítě učí jednat s jiným lidmi - uplatňovat základní společenská pravidla při jednání s lidmi, vyřizovat drobné vzkazy, nebát se komunikace ve známém prostředí apod.
Zdroj.
č.j.MŠMT-10670/2014 V Praze dne 10. 7. 2014
PhDr. Jindřich Fryč náměstek ministra pro vzdělávání